APRS
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
Rickard/Sm2SXI meddelade idag att APRS-noden är QRV igen. Han har inte haft möjlighet att finjustera signalnivåerna, något han kommer att utföra när tid finns. Förhoppningsvis skall den fungera hyfsat redan nu. APRS noden går nu med en TAIT 8110, kommersiell transcevier som Jan/SM2SXI ordnat fram. Stort TACK till Jan och Rickards insats!
Bakgrund: Den 19 september upptäcktes vid störningsjakt, att den Alinco transceiver som tjänstgjort dygnet runt i 15 år börjat generera en totalt oacceptabelt bred signal vid sändarstart..
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
Jan/SM2SXI har ordnat med en kommersiell transceiver för Furas digipeater. Rickard/SM2RIX fixar med inkoppling till packetinterfacet TNC-X. Så vi hoppas att SK2AT-2 åter blir QRV den närmaste tiden.
Den 19 september blev vi tvungna att stänga av Furas APRS nod SK2AT-2. Detta pga av att sändaren genererar en totalt oacceptabelt bred signal runt sändarfrekvensen. Vi måste därför hitta en alternativ transceiver med renare utsignal för vår APRS-digipeater..
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2VTS
Imorgon Lördag så körs rallyt Lappkastet i Lycksele med omnejd och efter ett kort men intensivt arbete från Ulf SM2JDU och Magnus SM2VTS kommer även detta Rally gå att följa via APRS.
Allt började redan kvällen efter vårat lyckade samband i Vännäs, så kontaktade Ulf SM2JDU oss för att undersöka vad som krävdes för att kunna göra samma sak i Lycksele. Efter vidare diskussioner tog LYRA det raska beslutet att investera i en egen digipeater TNC-X och tracker Micro-Trak AIO.
I måndags skickades digipeater och kablage till Lycksele med bussgods från Umeå, och Tisdag lunch kunde vi glatt konstatera att SK2LY-2 fungerar! Dock så kommer LYRA inte hinna får sin egen Micro-Trak AIO så FURA ställer upp och lånar ut sin. FURA kommer också att ställa upp med två personer till säkerhetssambandet, Olle SM2DCU och Magnus SM2VTS.
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
SM2RIX och Snöskoter försedd med APRS-tracker
|
Den som varit observant i helgen på aprs.fi har kunnat följa den mig veterligen första FURA-medlemmen som kör APRS från ett terrängfordon. Jag såg att han parkerat sin Lynx ST600 utanför Skoterkaféet i Hjåggsjö, Vännäs. Då jag var i närheten så passade jag på att göra en omväg för att ta en kaffe och hamburgare för ett eyeball-QSO med honom. På bilden ser ni Rickard SM2RIX på sin skoter. APRS-stationen består av en gammal trotjänare, en Yaesu FT-23 och en lite annorlunda 1/4 antenn. En OpenTracker från Argentdata samt en Garmin GPS 60 fixar positioneringen. SM2RIX skoterturer under helgen går att se ==>här! |
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
FURA har numera en egen APRS nod, SK2AT-2. SM2RIX driftsatte idag digipeatern. Den består av en Alinco DR-135E, 145 MHz transceiver vilken är kopplad till en TNC-X. Digipeatern har samma QTH som repeater R5. Av de QSO'n som uppsnappats på repeatrarna så kommer kanske APRS aktiviteten att öka markant i den södra länsdelen.
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
Vid Nordic VHF/UHF/SHF-meeting i Finland juni 2008 gavs en presentation om webbsidan www.aprs.fi Den 20-sidiga presentationen (662 kb pdf) kan man ladda ned ==> HÄR!
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2VTS
Detta innebär att ni måste konfigurera om eran APRS utrustning att skicka paketen via WIDEn-N istf som tidigare via TRACEn-N.
I korta drag innebär det följande:
- Fasta stationer använder WIDE 2-2 eller WIDE 3-3 (2 eller 3 hopp via Wide Digipeaters).
- Mobila stationer skall använda WIDE1-1,WIDE2-2 (om det finns en Digipeater som fyller i luckor, 2 hopp via Wide digis).
Se även tidigare artikel om detta.
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2VTS
IARU mötet i Cavtat har beslutat att anta NRRL's förslag till rekommendationer om APRS. I och med detta kommer vi att ha en världsomspännande rekommendation då det gäller APRS och inställningar.
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
APRS Presentation 080918 (1.1 MB)
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
- Kontaktinformation
- Skriven av SM2DCU
Introduktion till APRS?
APRS är en förkortning för Automatic Position Reporting System, som är ett system för packet överföring och är utvecklat av Bob Bruninga, WB4APR. Det introducerades av honom på TAPR/ARRL Digital communications conference 1992. Tanken var att det i stället för vanlig packet som riktades direkt till en mottagare skulle vara ett system som var öppet och distribuerades till många mottagare samtidigt.
APRS är ett system för att främst förmedla geografiskt relaterad information. Till exempel kan man tala om - eller se - var någon är, hur vädret är på en viss plats, var olika evenemang äger rum eller hur trafiksituationen är på vägarna. Men det går att använda till mycket olika saker. T.ex. går det att köra ut DX clusterinformation via APRS och det går också att använd för att skicka meddelanden till andra användare. Dessa meddelanden går öppet så att alla kan läsa dem så man skall inte skicka någon personlig information.
APRS använder sig av kommunikationsgränssnittet AX25 och den frekvens som används normalt inom Europa är 144.800. Mer information om hur själva gränssnittet ser ut kan man få i ett dokument som finns att hämta på TAPRs hemsida.
All information förmedlas med hjälp av olika digipeatrar (repetrar för digital kommunikation). Dessa sänder inte digitalt utan de skickar bara vidare de tonpaket med information som fordonet eller väderstationen skickar ut. Som digipeater kan man använda en mycket enkel 2 meters station som kan sända på 144.800. Denna kan vara kopplad till en dator med ett radiomodem eller fungera fristående som digipeater med t.ex. ett Kantronic KPC3 modem. Det finns även en del nyutvecklade modem för USB anslutning till datorn som kan fungera med dator eller fristående.
Vad kan man ha för nytta av APRS?
Nyttan av APRS kan väl alltid diskuteras, såsom nyttan av amatörradio över huvud taget med dagens alternativ till kommunikation i form av internet och mobiltelefoner. De flesta som nu håller på med detta uppskattar nog mest att testa och experimentera med den nya tekniken.