6 meter är ett alldeles ypperligt band för MS. Har man redan uppkopplat för RTTY eller psk så är det bara att ladda in lämplig programvara.

Kolla denna site: http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/Download.htm
Där hämtar man WSJT som även fungerar för månstuds och meteorscatter
på 2meters bandet.

Tips för att komma igång.
Läs information på nätet
Om du inte ids, kolla här:
- Installera programmet och skriv in din signal och lokator.
Kom ihåg att ställa klockan rätt i datorn, det är jätteviktigt.
- Ställ in RX-volume i spectran till 0 dB.
- Ställ in TX volume så att ALC mätaren i riggen just rör sig.
QSO går till så att man sänder 30 sekunder var, first eller second.
1st är mellan 00-30 på sekundvisaren.
- Sänd alltid nästa meddelande nedanför det motstationen sände.
ON4KST chat kan vara till hjälpmedel.

Lycka till, 73s Per SM2LIY

Furas hemsida använder Cookies för att hantera besökarsessioner, lagra inloggningsinformation ("Kom ihåg mig")