Radiosamband
- Uppgifter
- Skriven av SM2DCU
Björn/SM2GSR var placerad vid starten på SS0, Specialsträcka 0 den så kallade Shakedownsträckan där alla har chansen att testa sina bilar och där många rallybilar körde sträckan flera v innan de var nöjda. Det fanns ett stort mediauppbåd på plats när starten gick från Rally Swedens premiärsträcka detta år. Om Björn räknade rätt så var det 137 starter av WRC bilar på denna Shakedown sträcka.

För att garantera full täckning med vår radiokommunikation så är alla specialsträckor rekognoserade för att veta vad som behövs avseende antenn och masthöjd. I bildens övre vänstra hörn kan man se masten och blindpinnen som SM2GSR satt upp. /Bild: SM2GSR
- Uppgifter
- Skriven av SM2OAE
SK2AT FURA, Föreningen Umeå Radioamatörer har uppdraget att genomföra radiosäkerhetssamband vid VM-Rally 9-12 februari 2023.
Till hjälp har FURA radiokollegor från distrikt 0 och 3. Ett samarbete som inleddes vid förra årets VM-Rally.

Mera information om VM-Rallyt: https://rallysweden.com/
73, sambandsgruppen
genom SM2OAE/Tomas
- Uppgifter
- Skriven av SM2OAE
I lördags genomförde Vännäs Motorklubb Plåtrallyt 2023. Fura deltog med radiosamband. Denna gång var vi 11 personer som var engagerade med säkerhetssamband och tidrapportering. Bemanning vid sekretariatet/HQ var SM2XBQ Henrik, SM2VSD, Jonas samt till viss del också SM2OAE Tomas. SM2EKA Rune hjälpte till med antenner mm. Ute på specialsträckorna var det SM2MTR Per, SM2UVU Niklas, SM2GSR Björn, SA2AVU Ingemar, SA2FDR Frank, SM2OAE. Radiooperatörer från distrikt 3 var SA3AJH Åke och SM3PLU Lennart.
En trivsam dag med solsken och ett par minusgrader.
Stor tack till alla som bidrog till sambandet!
73, OAE
- Uppgifter
- Skriven av SM2OAE
Vid lördagens räckviddstest med radio på nya specialsträckor för kommande VM-rally deltog SM2MTR, Per SM2GSR, Björn SA2KAA, Olof och SM2OAE, Tomas. Testen visade på behovet av högantenner på vissa positioner.
Trevligt sällskap och fint vinterväder med ca. 10 minusgrader förgyllde dagen.
Stort tack till alla som bidrog till testens genomförande!
- Uppgifter
- Skriven av SM2DCU
I tidningen Västerbottningen från den 23 februari finns en artikel av SM2OAE inför vårt säkerhetssamband vid VM-rallyt.
- Uppgifter
- Skriven av SM2DCU
Det kan vara intressant att se hur kommunikation och bilder från Rally Sweden länkas via ett flygplan. Samma teknik som används i bl.a.Vasaloppet. Ett flygplan har längre operationstid och är förmodligen mindre kostsamma. Bilden visar flygrutten med cirkulationsvarv över fredagens tre första specialsträckor SS1, SS2 och SS3.
- Uppgifter
- Skriven av SM2OAE
I lördags var vi 16 personer som var engagerade med säkerhetssamband vid Plåtrallyt som Vännäs MK anordnade. Bemanning vid sekretariatet/HQ sköttes av EKA, DCU och VSD. Ute på specialsträckorna hade vi hjälp av några erfarna radiooperatörer från distrikt 3. Stor tack till dem som med kort varsel bidrog med rutinerad erfarenhet.
- Uppgifter
- Skriven av SM2EKA
Sedan ett antal år har FURA bistått motorklubbar i närområdet med radiosamband vid rallytävlingar. Uppgifterna har de sista åren enbart innefattat ett säkerhetssamband, att finnas till hands när bilarnas tävlingssystem med positionsangivelse slutar att fungera eller om det sker en olycka under tävling. Vid dessa tillfällen krävs säker och robust kommunikation, både i form av teknik och kunskap i sambandsmetodik, det som vi radioamatörer är proffs på.
Nytt för i år är att Rally Sweden, en av fjorton deltävlingar i WRC, världsmästerskapet i rally, flyttas från Värmland till Västerbotten och Umeå. En förfrågan har inkommit till FURA om att bistå denna tävling med säkerhetssamband under samtliga tävlingsdagar. En arbetsgrupp inom FURA har bildats och inledande möten har ägt rum för att försöka bilda oss en uppfattning om vilka krav som ställs på oss och hur vi ska kunna lösa uppgiften.
Vi söker dig!!
Det vi söker nu med detta meddelande är intresserade radioamatörer som kan ställa upp att delta som radiooperatör vid något eller några tillfällen under tävlingen 24-27 Februari 2022.
Hör av er på enklaste sätt via epost till Rune SM2EKA intresseanmälan och för mer information!
sm2eka (a) ssa.se
73 de FURAs VM-rallyarbetsgrupp genom Rune EKA och Jonas VSD
- Uppgifter
- Skriven av SM2EKA/SM2OAE

Vid lördagens (2/2) uppdrag med rallysamband, säkerhet och tidsrapportering för Plåtrallyt deltog drygt ett par handfull av FURAs medlemmar. Tre gubbar vid sambandscentralen/tävlingsledningen och övriga vid start och mål ute på specialsträckorna.
Lite snöfall och blåst till en början, men efter hand mojnade det. En härlig vinterdag i rallyskogen, dock ingen sol denna gång.
Kaffe med tilltugg smakade bra efter sambandsplatsen var etablera med högantenn, å resonemang med övriga funktionärer. Både nya i sammanhanget och gamla rutinerade. Precis som tidigare är Furafunktionärerna behjälpliga tidtagarna med assistans och rapportering av sträcktider till HQ.
En händelserik dag för både rallyåkare som sambandsfunktionärer. ? Radiotrafiken hade ”bra flyt” .
Vid sekretariatet/HQ: Petter SA2PKA, Tomas SA2TMS samt Rune SM2EKA.
Ute vid specialsträckorna: Jan SM2SXI, Robert SA2AVR, Tomas SM2XVV, Sten SM2SXT, Per SM2MTR, Niklas SM2UVU samt Thomas SM2OAE.
Reservfunktionär denna gång var Olof SM2DCU och Rune SM2EKA.
En sak måste få framhållas och det var att Tomas TMS på 45 minuter hade skapad en ’hemsida’ som gjorde att tävlingsledningen direkt på sin dator kunde få tiderna mellan oss i sambandsrummet och tävlingsledningen! Vi hade dessutom lånat dem en handjagare så vi kunde ha kommunikation emellan. Allt beroende på att vi satt på väldigt olika ställen i Medis/HQ. Vi slapp en massa springande emellan rummen!
- Uppgifter
- Skriven av sm2oae
Som i fjol genomfördes rallyt ”Umenatta” och FURA hade uppdraget att sköta radiosambandet vid rallyt.
Reflektioner//OAE
I fjol visade det sig fungera relativt bra att genomföra all kommunikation via direktfrekvens. Via 2-metersrepeater var det svårare. Topografins ställde oss radiofunktionärer på prov, mer eller mindre iaf. Så även detta år.
HQ, som var beläget vid idrottsplatsen är lite undanskymt från Umeå räknat. Topografiskt sett. Vilket medförde att basantennens placering var kritisk. Men efter att den flyttats några meter fick vi upp signalstyrkan och ”repeatern blev brusfri”.
- Uppgifter
- Skriven av sm2eka
Fredagskväll som hela lördagen 2-3 februari var ett drygt 20-tal FURA-medlemmar engagerade i säkerhetssamband under SM-rallyt i Vännäs. På fredagen var det ett 50 tal SM-rallybilar igång på 3 sträckor samt ytterligare 6 sträckor på lördagen. Då tillkom också 50 st i Plåt-Rallyt med fram för allt VOC-bilar (Volvo-bilar)! Så totalt ca 100 bilar var ute i skogarna! Det rapporterade mycket folk ute på sträckorna samt att förarna var saliga över de fantastiskt fina vinterrallyvägarna! Undertecknad har lite närmar fått se vilket otroligt arbete som frivilliga lagt ned senaste veckorna för att få dessa fina rallysträckor.
Vårt uppdrag att sköta säkerhetssambandet fungerade utmärkt, ingen kan säga nåt annat! Även om vi denna gång inte skulle rapportera tider så var systemet att startradio rapporterade till mellanradio resp målradio VILKA bilar som startat en utmärkt hjälp ett antal gånger när bilar saknades! Alla radiooperatörerna var 100% aktiv och svarade alltid direkt på anrop från HQ.
Stort TACK till alla radiooperatörer! Ni gjorde ett fantastiskt jobb. Speciellt ett extra tack till Petter SA2PKA som numera boende i Kalix kom ned enbart för rallysambandet och skötte HQ-jobbet utmärkt! Timo SM2CVH måste få en liten kred när han (som ovan 2m-amatör trots 60 år som ham) med våra nya låneriggar kom igång både fredag som lördag!
Följande FURA-medlemmar var engagerade i rallyt:
EKA (planering o HQ), PKA o BLV (HQ), AVR, AVU BBU BCB FDR RJO CVH GSR JDU MTR OAE SXI SXT UVU XJP XVV TMS på sträckorna. AVG, KAA, KNG, DCU var reserver som dock inte behövde hoppa in!
Bilder:SM2OAE
- Uppgifter
- Skriven av sm2eka
Fredag-lördag 2-3/2 kommer SM-rallyt åter tillbaka efter 11 år(!) till Vännäs. Ett stort arrangemang för en liten klubb som Vännäs Motorklubb. FURA har sedan slutet av 80-talet fått vara med som ansvarig för säkerhetssambandet. I år engagerar detta ett 25-tal av FURAs medlemmar!
Fredagseftermiddag o kväll samt hela lördagen kommer repeaterkedjan R1 R2 R5 vara ockuperad för säkerhetssambandet. Samt ett antal simplex-kanaler 145.325 till 145.450. Vi hoppas att ni som normalt använder repeatrarna respekterar detta!
Läs mer på rallyts hemsida http://www.rallyvannas.se/
